Sportief wint van Hertha in matige wedstrijd

15 november 2016 9:00

De wedstrijd tegen Hertha van afgelopen zaterdag was van een zeer matig niveau met veel slordigheden aan beide kanten. Toch wist Sportief ruim met 5-0 te winnen dankzij goals van Daan Koot (2x), Matthijs Maayen (2x) en Florian Nieuwkoop.

De wedstrijd eindigde zonder enige kaarten, dit dankzij de sportieve inzet van beide ploegen maar ook zeker door de uitstekend leidende 19 jarige scheidsrechter M.B. Streef. Wat ons betreft verdiend zijn prima leiding absoluut een compliment!

Sportief mocht wedstrijd 10 van de competitie aanvangen tegen Hertha. Hertha kwam richting sportpark Govert van Tilburg met 7 punten in de tas. Deze punten waren behaald in de laatste drie wedstrijden (2-0 Rijnstreek, Moerkapelle 1-1, Kamerik 2-0). Aangezien Sportief de laatste 2 wedstrijden had verloren (2-3 Aarlanderveen, 6-4 NSV'46) kwam Hertha met het idee naar Woerdense Verlaat dat er wel iets te halen viel. Sportief daarintegen had nog wat goed te maken...

Sportief begon goed en had veel balbezit, het kon dan ook niet lang duren voordat de eerste goal zou vallen. Na 8 minuten wist Sportief  dankzij een afstandschot van Daan Koot op voorsprong te komen 1-0. Sportief hield de overhand maar werd wat slordiger in balbezit, net als Hertha. Ondanks het slordige spel wist Sportief toch nog een aantal kansen te creeren, een cornerbal die net naast het doel belande, een 1 op 1 situatie die gemist werd door Matthijs Maayen en een schot uit de voorzet van Florian Nieuwkoop die net naast het doel belande.

In de 25e minuut wist Daan Koot de bal bij Matthijs Maayen te krijgen die op zijn beurt Florian Nieuwkoop weg stuurde. Nieuwkoop kreeg de bal hoog ter hoogte van de rand 16, de keeper probeerde zijn doel te verkleinen maar de buitenspeler van ons groen/witte leger wist de bal prachtig over de keeper te lobben en zo stond het 2-0. Ondanks het matige niveau leek het toch al snel duidelijk dat Sportief vandaag niet in de problemen zou komen. Wel kreeg Hertha nog een kans op de aansluitingstreffer deze onstond uit een gevaarlijke vrijetrap welke naast het doel verdween. De rest van de eerste helft was eigenlijk niet het benoemen waard.

De tweede helft hield hetzelfde niveau aan als de eerste helft. Veel onzuiverheden bij beide ploegen en veel kleine foutjes. Sportief wist pas na drie wissels te hebben gebruikt te scoren. In de 76e minuut was het Matthijs Maayen die uit een voorzet van invaller Mark Wens de bal kon binnen schuiven 3-0. De 4-0 kwam 9 minuten later, wederom dankzij een afstandschot van Daan Koot. Deze goal was beduidend mooier dan zijn eerste. Op aangeven van Matthijs Maayen wist Koot vanaf +/- 20 meter met een volley de bal tegen de touwen te schieten. Matthijs Maayen wist de eindstand van 5-0 op het scorebord te zetten dankzij een kopbal uit de voorzet van invaller Roy Fransen.

Trainer Snatersen over de wedstrijd: "Het is goed om te zien dat we deze wedstrijd ondanks het behaalde niveau toch relatief gemakkelijk wisten te winnen. Het is ook goed om te zien dat de invallers vandaag weer een belangrijke rol hebben ingevuld en mede daardoor hebben we kunnen uitlopen naar een 5-0 eindstand."

Over de opvallende rol van Matthijs Maayen zegt de trainer: "Matthijs doet het goed. Hij heeft vorige week zijn basis debuut mogen maken in de derby tegen NSV'46. Ik kan me voorstellen dat dit voor hem als een verrassing kwam maar het geeft wel aan hoe goed hij bezig is en hoeveel vertrouwen wij als staf in hem hebben. Dat maakt hij vandaag met twee goals en twee assists waar."

Toch speelde Matthijs voor zijn basisdebuut dit seizoen nog niet veel minuten in de hoofdmacht. Snatersen geeft hierop aan: "Ik vind het belangrijk dat jonge spelers als hij veel wedstrijdminuten maken om te kunnen wennen aan het seniorenvoetbal. Neem bijvoorbeeld Nico Karsemeijer en Ceylan van Leeuwen dat zijn ook spelers met enorm veel potentie en worden op termijn zeker vaste waarden voor het eerste elftal. Het is alleen beter voor die jongens om te spelen, dan hele (of groot deel van de) wedstrijden op de bank te zitten."