Sportief wint knap van favoriet Rohda'76

17 oktober 2016 14:15

Ons eerste elftal heeft de uitwedstrijd tegen Rohda'76 met 1-2 gewonnen. Patrick Berkelaar en Daan Koot waren de doelpuntenmakers.

Beide doelpunten werden na rust gemaakt. Eerste jaars seniorspeler Matthijs Maayen maakte zijn eerste competitieminuten voor het eerste elftal dit seizoen en viel de tweede helft (78e minuut) in. Sportief speelde met vier wijzigingen ten opzichte van de opstelling tegen Hazerswoudse Boys, de wedstrijd die een week eerder met 2-6 werd verloren. Sportief klimt door de zege naar de gedeelde zevende plaats met twaalf punten uit zeven duels.

De groen witte mannen uit het Woerdense Verlaat speelden een sterke wedstrijd. Vooral de eerste helft was zeer sterk. In het eerste kwartier waren de toeschouwers getuigen van drie goede mogelijkheden van Sportief, Rohda wist hier slechts een kleine mogelijkheid tegenover te zetten. Deze eerste 15 minuten stond eigenlijk gelijk aan de gehele eerste helft. Rohda was volgens trainer Boris van Es en meerdere supporters onherkenbaar ze speelden inspiratieloos en futloos. “Dit doet niks af aan het goede spel van Sportief want zij waren namelijk de betere partij vandaag en hadden de betere kansen.” aldus de trainer van Rohda’76. Sportief kreeg in de eerste helft zeker 5 a 6 mogelijkheden om te scoren waarvan de grootste mogelijkheid was voor Jeffrey Buijt. De 22-jarige aanvaller kwam oog in oog met Rohda keeper Nova Markarian en wist hem te passeren maar niet tot scoren te komen. Trainer Snatersen over deze situatie: “Jeffrey deed eigenlijk alles goed, ging breed om de doelman heen maar kwam alleen net niet goed uit met zijn stappen. In tweede instantie had hij de bal alsnog kunnen binnenschieten maar aangezien er inmiddels een aantal spelers van Rohda rondom de doellijn stonden speelde hij de bal richting Patrick Berkelaar (die op dat moment vrij kon inschieten) helaas was deze pass niet zuiver.”

De tweede helft ging Sportief door waar het gebleven was en creerde in de eerste tien minuten van deze helft al vier kansen waarvan de vierde doel trof. Deze kwam tot stand uit een diagonale pass van de tegenwoordig centrale verdediger Dirk van den Haak, de bal kwam terecht bij sluipmoordenaar Patrick Berkelaar die de bal zeer beheerst langs Rohda keeper Markarian schoof. Daarmee kwam Sportief op de terechte 0-1 voorsprong. Eindelijk loon naar werken! Maar de wedstrijd was nog niet klaar er moest immers nog ruim 30 minuten worden gevoetbald. Sportief kreeg nog een grote kans om de score uit te breiden deze werd echter afgenomen doordat de grensrechter van Rohda de vlag onterecht in de lucht stak. Sportief begon wat onrustiger te voetballen en Rohda speelde meer de lange en directe bal richting de spitsen. Uiteindelijk wist Rohda in de 76e minuut uit zo’n situatie tot scoren te komen. Namelijk een diepe bal richting de voorste linie van Rohda. Daar gaf de aanvaller een duw in de rug van Sportief verdediger Bart van Middelkoop hiervoor werd uiteindelijk niet gefloten dit werd door de verder prima fluitende scheidsrechter van Diest namelijk als schouderduw  bestempeld, Mitchell van Waveren was alert en wist de bal netjes uit de draai binnen te schieten 1-1.

Het overige deel van de wedstrijd werden minuten waarbij er veel meters werden gemaakt door beide ploegen. Rohda had zelfs nog de mogelijkheid tot de 2-1 met een schot vanaf links in de korte hoek. Deze bal werd echter door de goed keepende Sportief goaly Rody Hoogendoorn naast de paal getikt. Sportief bleef in meer geloven dan een gelijkspel en bleef met de verse aanvallende krachten (Kevin Haak + Matthijs Maayen vervingen Patrick Berkelaar + Florian Nieuwkoop) pressie houden op de verdediging van Rohda. Dit resulteerde uiteindelijk in de 89e minuut tot een persoonlijke fout van de Rohda defensie. Kevin Haak wist de verkeerd ingespeelde bal te onderscheppen en af te leggen op de inlopende Daan Koot die de bal voor leeg doel (met zijn chocoladebeen) kon binnenschieten 1-2. De ontlading bij was groot net als het gevoel van rechtvaardigheid.

Trainer Chris Snatersen was zeer content met het vertoonde spel: “Ik ben ongeloofelijk trots op mijn mannen, we hebben hard gewerkt en zeer gedisciplineerd gespeeld de taken werden goed uitgevoerd. Mede daardoor hebben we bijna geen kansen weggegeven en ook tegen Rohda, wat toch een van de titelkandidaten is, genoeg kansen gecreëerd. Als we dit wekelijks kunnen opbrengen dan kunnen er hele mooie dingen gebeuren dit seizoen. Maargoed 1 zwaluw…. Dus te hard van stapel moeten we zeker niet lopen maar kijkend naar het door ons vertoonde spel van de laatste twee wedstrijden geeft het wel goede hoop voor de toekomst. ”

Aankomend weekend is een beker/inhaal weekend.

Aangezien Sportief 1 niet meer actief is in de beker en er geen wedstrijden zijn afgelast heeft ons eerste geen programma. Over twee weken (29 oktober) komt het vernieuwde Aarlanderveen bij ons op bezoek.

Wel zal ons tweede elftal een competitieduel inhalen. Namelijk tegen Bodegraven 1, deze wedstrijd zal om 14:30 uur in Bodegraven gespeeld worden.

Foto’s Sportief (Gerard Haak)

Foto’s Rohda’76